TREDJE NATUR og Holscher Nordberg er blevet udtaget til konkurrencen om Ny Østergade-arealet i Roskilde. Området er på ca. 3 hektar og ligger mellem jernbanen og Ny Østergade. Konkurrencen skal skabe et levende, attraktivt og bæredygtigt byområde. Ved at danne bro mellem den nordlige og sydlige del af Roskilde by og skal forslaget bidrage til en dynamisk bymidte.

Luftfoto
Målet med bygningsopgaven er at få kvalificerede bud på, hvordan Ny Østergadearealet kan omdannes fra anonym parkeringsplads til et levende bymiljø med en blanding af erhverv, bolig og butikker.

Roskilde har altid været god til at brande sine byudviklingsprojekter såsom Musicon og Trekroner. Her er chancen for igen at skabe et sted med identitet, der samtidig hænger sammen med hele Roskilde og udvider byens centrum.

Den stationsnære beliggenhed gør det oplagt at bygge tæt. Det skal dog ske med respekt for naboerne, og en væsentlig del af opgaven er at undersøge, hvordan der kan skabes et tætbebygget kvarter, der hænger sammen med Roskildes skala, identitet og bygningsarv.

TEAMS
TREDJE NATUR deler totalrådgiverrollen sammen med Holscher Nordberg. Med på teamet er Orbicon, Via Trafik og Rekommanderet.

De udvalgte teams er:
1. COBE Arkitekter med LIW Planning, Niras Ingeniører og ICP
2. Dissing+Weitling Arkitekter med JAJA Architects, SLA Landskab og Ove Arup Ingeniører
3. EFFEKT med Karres & Brands, ALECTIA Ingeniører, WTM Engineering, K. E. Andersen Analyse & Strategi og EDC Erhverv Roskilde
4. Holscher Nordberg og TREDJE NATUR med Orbicon, Via Trafik og Rekommanderet
5. NORD Architects med Cornelius+Vöge Arkitekter, GHB Landskab, Grontmij Ingeniører, Blue Bakery og Rendbæk Consulting
6. Vandkunsten Arkitekter med Marianne Levinsen Landskab, Dansk Energi Management & Esbensen, Norconsult-Wessberg Ingeniører, Tyréns Ingeniører og BM Arkitekter
7. Vilhelm Lauritzen Arkitekter med Balslev Ingeniører og 1:1 Landskab

Vision
OPGAVEN

Deltagerne i konkurrencen skal give forslag til en ny cykel- og gangforbindelse over eller under banetracéet. Den nye tværforbindelse skal binde Roskilde bedre sammen og gerne være mere end blot en forbindelse. Den sydlige del af banen skal gå fra at være ingenmandsland til at blive en levende del af Roskildes centrum med stationen som byens hjerte.

Områdets beliggenhed gør det komplekst – ikke mindst trafikalt. Men stationslivet, handelslivet, sygehuslivet, villalivet og variationen i alt, der foregår på og omkring området må ses som et stort potentiale. Programmets tre temaer opsummerer målsætningen: at bygge by, bygge levende og bygge bæredygtigt.

Konkurrencen gennemføres i to faser. Den første fase er en anonym projektkonkurrence, mens anden fase er en videreudvikling af et mindre antal forslag udvalgt af dommerkomitéen.

Konkurrencen afholdes på baggrund af aftaler med Banedanmark og DSB og gør det muligt for Roskilde Kommune at arbejde for en langtidsholdbar løsning for Ny Østergade-arealet. Konkurrencen er to-faset og konkurrencens første del vil forløbe fra start november 2015 til medio januar 2016.

Læs mere på kommunens hjemmeside.

Projektområde